De Twitter Breiclub, @tweiclub

Tweien, twaaien, twaken, twuisjessteek en zelfs twantklossen

Nummer 6: Patricia’s bevindingen 24/01/2010

Filed under: Wat een ander ervan vond — tweiclub @ 5:05 pm

Dit is wat Patricia schreef op haar eigen blog:

Ik heb zo van die gewoontes, je hebt er geen gedacht van. Meestal staan er wel een paar dingen op de priemen, gewoon omdat het leuk is om te kiezen waar ik wil aan werken. Nu viel de uitnodiging van de Tweiclub eigenlijk op een slecht moment. Mijn uilentrui was net af, ik wist al wat ik wou doen. Ik denk dat er nog tijd is om een wintertrui te breien of dat het nog lang koud gaat blijven. De keuze is gevallen op Baby cables van de Finse Ontwerpster 50 Villapeikkoa, die zo sympathiek is om 50% van de verkochte patronen aan de hulpverlening voor Haïti te schenken via Ravelry. En deze trui stond al een tijdje op mijn verlanglijstje (en ja, ik heb er nog een hoop gekocht). Maar omdat de uilentrui zo leuk was en ik mezelf wel de toestemming geef om al aan een nieuw project en de bijhorende wol te denken terwijl ik er nog een afwerk, zeker als het goed opschiet, zonder er aan te beginnen. Dus had ik eigenlijk wat problemen om te beslissen wat ik zou meenemen bij Gudrun. En ik heb een slechte ervaring met brei-ontmoetingen waar ik nog iets moet opzetten. Dus……. op de trein ’s morgens beginnen prutsen aan een proeflapje, maar zonder lintmeter heb je daar eigenlijk weinig aan. Het patroon vraagt een naald 4 met een stekenproef van 22 steken per 10 cm, de wol uit het pakket die ik wil gebruiken zegt naald 3,5 à 4 en 19 steken. Wel met rondbreinaald 4 haal ik perfect de 19 van het etiket van de wol, met 3,5 kom ik in de buurt van de stekenproef van het patroon. Alleen vind ik dat de wol beter voelt met 4 gebreid, en 3,5 lijkt ook zo klein, psychologisch gezien dan. Wat lezen op het patroon leerde me dat ik misschien wel een paar cm over heb en dat het van boven naar beneden wordt gebreid, dus kan ik op tijd testen of het wel goed komt. En dus ga ik het erop wagen…. En ja, dat is het enige wat ik op de Tweiclub gedaan heb: proeflapje verder getest, wat gerekend, opgezet, geteld en opnieuw geteld, herbegonnen omdat ik het verkeerde aantal steken had opgezet,… En gekletst met de andere vrouwen, andere wol bewonderd,… Bedankt Gudrun en de andere dames voor een leuke avond.

 

Geef een reactie

